torstai 27. helmikuuta 2014

Tilkkupeitto trikoosta

Kuun alussa juhlittiin Pienemmän neidin 3-vuotissynttäreitä
 ja juhlakalu sai lahjaksi jämätilkuista tehdyn päiväpeiton.


Tilkkujen leikkaaminen oli kivutonta, mutta niiden ompelu ja silittely aikaa ja hermoja vievää. Toukokuussa toinen samanmoinen Isommalle neidille!

sunnuntai 2. helmikuuta 2014

Helminauha-matto

Tulipa muuten mieleen kuvatiedostoja selaillessa, että virkkasin mummolle joululahjaksi maton.
Tästä piti tulla vessan matto, 
mutta olikin saanut ylennyksen keittiöön!


Kauhavan Kangasaitan Helminauha-maton ohje löytyy täältä.

sunnuntai 19. tammikuuta 2014

Mekkoja, mekkoja

Lisää lemppareita!
Tykkään Onion 2035 -kaavasta. Paljon. Se on mukavan simppeli ja sitä on helppo muokata omiin tarpeisiin sopivaksi. Viime huhtikuussa ompelin samaisella kaavalla mekon Peppi Bloom -kankaasta (mekko on edelleen yksi lempparistani!)

Kankaiden yönä tilailin pitkästä aikaa kankaita ihan vaan itselle, enkä pelkästään lasten vaatteisiin. Mukaan tarttui mm. Lillestoffin Butterfly -kangas (jonka esikoinen olisi myöhemmin halunnut omiin vaatteisiinsa. En heltynyt.)

Isänpäiväksi valmistui mekko, joka on ollut kovassa käytössä.
Tästä versiosta jätin empire-leikkauksen pois, ja yhdistin kaavoista suoraan ylä- ja alaosat.


Jouluaattona, lasten päikkäriaikaan tajusin, ettei minulla ole jouluisia vaatteita illan juhlallisuuksia varten. Muistin perukoilta onnistuin kaivamaan Sari Ahokaisen suunnitteleman Fall in love -kankaan, joka oli niin ikään tilattu Kankaiden yöstä.

Tuumasta toimeen, naps-naps ja sur-rur. Puolessatoista tunnissa olin saanut valmiiksi aaton vaatteet. Tämä mekko on muuten ensimmäinen koskaan ompelemani vaatekappale, josta ei ole missään työvaiheessa tarvinnut ratkoa ainuttakaan saumaa! Mielestäni tämä on jo maininnan arvoista!


Tykkään tästä mekosta paljon. Ja tykkään Sarin kuoseista ehkä vielä enemmän!


lauantai 18. tammikuuta 2014

Uudet lempparit

Valoa! Aurinkoa!

Sen kunniaksi tänään lasten päikkäriaikana tempaistiin kamera esiin,
 ja kuvailtiin viime aikaisia tuotoksia. 
Ensiksi uusi lempparini, joululahjaksi saaduista
Seiskaveikoista neulottu Color Affection -huivi
On muuten lämmin! Ja ihana!
Langat oli selvästi ostettu lahjan saaja mielessä, ei summanmutikassa,
vaan värimieltymyksiä silmällä pitäen. Kiitos A & M!


 Harmaa lanka loppui kesken, ja sitä piti ostaa lisää. 
Luonnollisesti sitä sitten jäi huivista myös eniten yli.
Juuri sopivasti lettivillasukkien verran!

 Sukat on tehty Novitan sukkalehdestä löytyvällä ohjeella.
Simppeliä, mutta näyttävää.


 Lettisukat tehtiin akuuttiin villasukkatarpeeseen.
Salaiselta neuleystävältä, Jeikalta saadusta Vuorelman Veto -langasta tehdyt Fredrikat kuluivat kovassa käytössä puhki!




Lankaa jäi vielä ihan pieni kerä, saan varmaan toisen sukan kärjen tehtyä uudestaan, mutta sitten kun sukka kuluu uudestaan puhki on kai aika jättää hyvästit näillekin (lempi)sukille.

perjantai 20. joulukuuta 2013

Joulukuun paketti

Tiistaina saapui perille SNYni, Jenkan joulukuinen paketti. Sen sisältä paljastui jouluisen väristä lankaa tykötarpeineen. Kaksi kerää Jannea, punainen ja vihreä. Kaksi kerää Kotikulta -villalankaa, punainen ja harmaa. Lisäksi paketissa oli manteli-rusinasekoitus -pussi ja pussillinen glögimaustetta. Iloisen punaiset jouluservetit pääsevät joulupöytään! Paketissa oli myös pussillinen Joulupukki -toffeenougatkarkkeja, mutta nyt niistä on enää jäljella kaksi (hups!) Lisäksi myös jouluinen tonttukortti ja Prymin Knitter's kit.

Kyllä tällä paketilla joulumielen sai.
Kiitos Jenkka!


sunnuntai 1. joulukuuta 2013

Marraskuun paketti

Heti alkuun pahoittelen, että tämä nimenomainen postaus on viipynyt!
Voimat on ollu aika lopussa. Eilen loppui toinen perättäinen antibiottikuuri, ja tauti senkuin jatkuu. Ehkä jouluun nmennessä tästäkin räästä päästään?

Kuun puolen valäin jälkeen kävin hakemassa smartpost-automaatista SNYn paketin (nyt pitää myöntää, että asioin ensimmäistä kertaa ikinä kyseisellä kapistuksella, aikaisemmat paketit on mies käynyt hakemassa ja postittamassa!)

Paketti sisälsi Muumi-joulukalenterin ja kaksi muottia (näitä käytettiin loppuviikosta, kun leivottiin tyttöjen kanssa talven ekat piparit!), Myssyjä ja asusteita -lehden, hedelmäpurkkaa (tytöt kiittää, "mistä äiti se salaisuusystävä tiesi kaikkien lasten lempivärit?!"), Muumimamma-kortin, kolme kerää Kotikulta -villalankaa ja vyyhdin petroolin väristä Vuorelman Veto -villalankaa. Vielä en tiedä, mitä langoista valmistuu, mutta myönnän että visioin tuosta vyyhdistä vaikka mitä!


 Kiitos!

Tässä päivänä eräänä, kun koitin keksiä uusia askarteluaiheita tytöille, pengoin trikootilkkulaatikkoa ja totesin, että tilkkua oli kertynyt aika hurjia määriä. Eilen vihdoin sain aikaiseksi käydä ostamassa itselleni pyöröleikkurin ja leikkuualustan, ja päikkäriaika menikin tilkkuja leikellessä.


Tänään illalla surautinkin ensimmäiset tilkut jo peiton aluksi:


Saattaa olla, että Pikkumies saa tilkuista päiväpeiton joululahjaksi!

torstai 7. marraskuuta 2013

Viidet pöksyt

Parin viikon takaisen Kankaiden Yön kankaat ovat paria trikoota lukuun ottamatta löytäneet vihdoin perille.
Valmistauduin tapahtumaan etukäteen miettimällä mitä kankaita oikeasti tarvitsen.
Suurimman painoarvon ja eniten huutomerkkejä sai kuitenkin Pikkumiehen housukankaat.
Herra kasvaa pittuuta vieläkin huimaa vauhtia, kolmessa kuukaudessa oli taas tullut 5 cm pituutta lisää! Ei ihme, että housut alkavat oikeasti jäämään liian lyhyiksi.

Eilen illalla, kun viimein oli aika, levitin kolme collegea ja kaksi velouria pöydälle ja leikkelin kankaat hiukan OB:n Saimia (1/09) mukaillen. Koko on n. 86.
Sarjatyönä sai nopeammin valmista.


 Ruskeissa pöksyissä mikään ei mennyt Strömsöläisittäin. Ja tylsätkin niistä tuli. Mutta ehkä niitä voikin pitää jonkun erittäin värikkään yläosan kanssa? Tai sitten ompelen niihin uudet resorit. Ehkä.


 Itse tykkään eniten noista smaragdin värisistä ja keltaisista velourhousuista. Vaikka kankaat kyllä pöllysivät saumuroidessa niin, ettei henki meinannut enää kulkea.


Seuraavaksi sohvalle kahvin ja suklaan kanssa huilimaan.
Josko Flunssa hellittäisi jo viikonloppuna?